سنگساردر ادیان ابراهیمی،به مناسبت سنگسار یک زن افغان


250px-Rembrandt_Harmensz._van_Rijn_150سنگسار

سنگسار استفانوس. اثر رامبرانت به‌سال ۱۶۲۵ میلادی.
سنگسار، یک نوع مجازات مرگ است که از طریق پرتاب سنگ (که به صورت گروهی انجام می‌شود) به طرف مجرم صورت می‌گیرد. جامعه بین‌المللی اعدام از طریق سنگسار را «عملی وحشیانه و سبعانه» تلقی می‌کند. مجازات سنگسار دارای پیشینه تاریخی بلندی است. در کتب تاریخی به رواج سنگسار به عنوان مجازات در یونان باستان اشاراتی شده است. در منابع ادیان ابراهیمی همچون یهودیت، مسیحیت و اسلام نیز به مجازات سنگسار اشاراتی شده است.
فیلمی دلخراش وشرم آوراز سنگسار وحشیانه یک زن افغان
https://www.youtube.com/watch?v=Qsxa4HO9HLQ

سنگسار در اسلام
نوشتار اصلی: رجم
بگفته جان بورتان مجازات زناکار در قرآن مورد با مجازات سنگسار تفاوت دارد. برخی از فقیهان قدیمی دقیقاً به همین دلیل مجازات سنگسار را رد می‌کردند اما در کل اجماعی تقریباً متفق‌القول بین فقیهان در مورد مجازات سنگسار برای زنا وجود داشت. برای بسیاری پذیرش اینکه رفتار و گفتار یک انسان (حتی اگر محمد باشد) بتواند جایگزین کلمات خدا بشوند وجود نداشت، و به همین دلیل اینگونه استدلال می‌کردند که حتماً می‌بایست آیه سنگساری بوده که در قرآن قرار داده نشده اما حجیت آن باقی مانده‌است. در تفاسیر قدیمی روایاتی منتسب به ابی ابن کعب، ابوموسی اشعری، عایشه و غیره نقل شده که مضمون آنها کنار ماندن برخی از آیات در قرآن تدوین شده می‌باشد. بدین سان برخی از علمای اهل سنت به صورت سنتی معتقد بودند که محمد تحت نظارتجبرئیل برخی از آیات را در قرآن قرار نداده اگرچه آن آیات هنوز حجیت خود را داشتند.
در صحیح بخاری و صحیح مسلم ابن عباس از عمر بن خطاب نقل می‌کند:
خداوند رسول خدا را به حق فرستاد و بر او کتاب را نازل کرد. پس در بین آنچه بر وی نازل شده بود آیه سنگسار بود. پس ما آن را خواندیم فهمیدم و با تمام وجود درک کردیم. رسول خدا سنگسار کرد و ما هم سنگسار نمودیم. پس ترسیدم که اگر مدتی بر مردم بگذرد کسی بگوید که قسم به خدا ما این آیه را در کتاب خدا نمی‌بینیم. پس به سبب ترک یکی از واجبات الهی به گمراهی بیفتند
از عایشه نقل شده است:
وقتی آیات مربوط به رجم (سنگسار) و “رضع کبیر” نازل شده بودند، آنها را بر روی کاغذی نوشته بودند و زیر بالین من قرار داشت. بعد از وفات پیغمبر، درحالی که ما مشغول به سوگواری برای پیغمبر بودیم یک بز آن قطعه کاغذ را خورد.
بگفته دوتان وجود حدیث فوق نشان دهنده حضور گروهی بوده که با مجازات سنگسار مخالف بوده‌اند؛ ابن حجر عسقلانی آنها را گروهی از معتزله و خوارج معرفی کرده‌است.
در نهج‌البلاغه علی خطاب به خوارج می‌گوید:
شمشیرهایتان بر دوشتان قرار دارد، بر سالم و ناسالم فرود می‌آورید، و گناهکار و بی گناه را با هم مخلوط می‌کنید، و حال اینکه می‌دانید پیامبر صلّی اللّه علیه وآله زناکار همسردار را سنگسار می‌کرد سپس بر جنازه‌اش نماز می‌خواند و ارثش را به اهلش می‌سپرد… و زناکار بی‌همسر را تازیانه می‌زد، آن گاه قسمت هر دو را از غنیمت می‌پرداخت و حق داشتند زنان مسلمان را به همسری بگیرند…
جان بورتان معتقد است که اصل ماجرای ظهور سنگسار به عنوان مجازات ممکن است به قضاوت‌های محمد درباره یهودیانی که به نزد او آورده شده‌اند باز گردد. مواردی که در آن محمد، یهودیان را به کتمان آن‌چه در تورات آمده متهم می‌کند. بورتان با اشاره به اینکه تفاسیر قدیمی قرآن تنها به مجازات سنگسار در آیات مربوط به بحث میان محمد و یهودیان اشاره می‌کنند، می‌گوید که ممکن است ظهور مجازات سنگسار نتیجه تلاش مفسرین برای فهم آیاتی از قرآن بوده باشد که پایه قضاوت محمد در مورد یهودیان را تشکیل می‌داده است.
جابر بن عبدالله نقل کرده است: رسول الله (ص) فردی از بنو اسلم و یهودی را با زنش سنگسار کرد.
عبدالله بن عمر روایت می‌کند: یک یهودی زن و مردی را از میان خودشان آورد که با هم رابطه نامشروع داشتند. پیامبر اسلام دستور داد این ۲ را در نزدیک قبرستان مسجد سنگسار کنند.الشیبانی روایت می‌کند من از عبدلله ابن ابوجعفر پرسیدم «آیا رسول خدا مجازات سنگسار را انجام می‌داد؟»، پاسخ داد «بلی»، پرسیدم «قبل از نزول سوره نور، یا بعد از آن»، گفت «نمیدانم».الشعبی روایت می‌کند بعد از اینکه علی زنی را در یک روز جمعه سنگسار کرد، گفت «من او را طبق سنت رسول الله سنگسار کردم.»
اعمال سنگسار در عصر حاضر
سنگسار امروزه در برخی از کشورهای مسلمان که حکومت آنان اسلامی است و یا احکام بر اساس اسلام است، به اجرا گذاشته می‌شود از این میان می‌توان به کشورهای ایران، افغانستان، نیجریه، سودان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره نمود. در این کشورها کسی که به سنگسار محکوم می‌شود باید در پارچه‌ای سفید پوشانیده شده اگر مرد است تالگن خاصره و اگر زن است تا کمر او را در خاک دفن می‌کنند و سپس با سنگ‌هایی که یکباره محکوم را نمی‌کشد بلکه به‌تدریج و با تحمل درد موجب مرگ وی می‌شود به پرتاب سنگ به سوی شخص قربانی می‌پردازند.
سنگسار در ایران
نوشتار اصلی: سنگسار در ایران
مجازات سنگسار کماکان در قانون مجازات اسلامی ایران در نظر گرفته شده‌است. در سال‌های اخیر چندین مورد سنگسار گزارش شدند که باعث فشار به ایران برای توقف اجرای سنگسار شد. محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه در ۲۰۰۳ گفته است: «اجرای حکم سنگسار در اختیار حاکم شرع است و در حال حاضر جمهوری اسلامی به دنبال تعیین مجازات جایگزین برای این نوع از جرایم است.» در عین حال غلام‌رضا رضوانی از فقهای شورای نگهبان در دسامبر ۲۰۰۲ عنوان کرده که «به جای مجازات رجم نمی‌توان مجازات دیگری را تعیین کرد، زیرا احکام اسلام تابع پسند و ناپسند جامعه نیست و ممکن است همین احکام در روزهای اول اسلام نیز برای مردم ناپسند بوده باشد.» عفو بین‌الملل دو مورد سنگسار در ایران در ۲۰۰۶ را گزارش کرده‌است. همچنین در ژوئیه ۲۰۰۷ گزارش شد که جعفر کیانی در استان قزوین سنگسار شده‌است. به گزارش خبرنامه امیرکبیر روز جمعه،۶ دی ۱۳۸۷، مردی در گورستان بهشت رضا در شهر مشهد سنگسار شده است. فعالان حقوق بشر و جنبش زنان در داخل ایران برای لغو این قانون تلاش می‌کنند، از جمله کمپین قانون بی سنگسار. =قانون جدید مجازات اسلامی مصوب 1390 مجازات سنگسار را حذف و به جای آن اعدام پیش بینی کرده است.
نظرات جمعی از مراجع تقلید شیعه راجع‌به جایگزینی سنگسار
ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، درباره اجرای مجازات سنگسار، با استفتا از شش روحانی ایران، از آنها خواسته است که نظر خود را درباره جایگزین کردن مجازات های دیگر به جای سنگسار اعلام کنند. متن سئوال ایسنا چنین است : “با عنایت به این‌که در حال حاضر اجرای مجازات سنگسار از سوی دشمنان اسلام و قرآن دستاویزی جهت وهن احکام شرعی قرار گرفته، خواهشمند است نظر خود را در خصوص اجرای مجازات رجم در شرایط کنونی بیان فرموده و با توجه به این که این حد مبنای ظاهری در قرآن ندارد، آیا به نظر حضرتعالی این مجازات جزء حدود لایتغیر الی الابد تلقی می‌شود یا احتمالا می‌توان به اقتضای زمان و مکان جایگزینی برای آن قرار داد؟”
پاسخ تعدادی از مراجع به شرح زیر است:
آيت‌الله نوري همداني: “در فرض سوال، همانطور كه قبلا هم جواب داده‌ايم حكم الهي تغييرپذير نيست و كيفيت اجراي آن بستگي به نظر حاكم شرع دارد.”
آيت‌الله مکارم شيرازي: “ما قبلاً نيز گفته‌ايم که در شرايط فعلي مي‌توان جايگزين کرد.”
آيت‌الله جعفر سبحاني: “سوال جنابعالي پيشينه ديرينه دارد و ما در كتاب حدود به طور گسترده از آن سخن گفتيم كه اجمال آن اين است: 1- ثبوت زناي محصنه شرايطي دارد كه غالبا امكان‌پذير نيست يعني چهارنفر با چشم خود ببينند كه مرد بيگانه با زن در آن موضع با هم جمع شده‌اند. 2- راه‌هايي براي تخفيف وجود دارد؛ يكي از آن راه‌ها اين است كه اگر از گودال گريخت، تعقيب آن حرام است. 3- اگر حاكم شرع احساس كرد اجراي حكم به اين شيوه مشكلاتي دارد مي‌تواند به نحو ديگري اجراي حد كند. والله العالم”
آيت‌الله علوي گرگاني: “در صورتي که حاکم شرع تشخيص دهد که اجراي اين حکم موجب وهن اسلام و بي‌احترامي به آن است و موجب ضرر به اصل دين است مي‌تواند آن را تغيير دهد اما اصل حکم سنگسار در فقه اسلام ثابت است، حتي اگر به طور صريح در قرآن ذکر نشده باشد و اصل اين حکم تغيير ناپذير است.”
آيت‌الله موسوي اردبيلي: “مجازات رجم قابل تغيير نيست ولي چنان چه اجراي آن بر خلاف مصالح اسلام و مسلمين باشد فقيه جامع الشرايط مي‌تواند حکم به عدم اجراي آن بدهد.”
آيت‌الله حسيني زنجاني: “چنانچه به نظر فقيه جامع الشرايط اجراي حكمي در جامعه به دليل عدم آمادگي فكري عموم مردم موجب سستي در اعتقاد و اصل اسلام مي‌شود، در اين صورت حفظ اسلام اهم است و اجراي حكم بايد تا استحكام عقايد مسكوت بماند. مضافا اينكه قاعده «تدرء الحدود بالشبهات» در مورد اين مساله جاري است، گرچه فقهاء مفاد قاعده را در شبهات موضوعيه گفته‌اند ولي بنا بر تسلم و قبول اين قاعده كه متخذ از عين روايت است شبهه اطلاق داشته و شامل شبهه حكميه نيز مي شود يعني اجراي حكم در شرايطي كه عدالت اجتماعي به طور كامل اجراء نمي‌شود محل شبهه است چون اصل حاكم عدل است كه ما هنوز با آن فاصله زيادي داريم. والله العالم “
== سنگسار ثریا منوچهری ==
نوشتار اصلی: ثریا منوچهری
در سال ۱۳۶۵ هجری شمسی (۱۹۸۶ میلادی)، ثریا منوچهری در روستایی در جنوب غربی ایران سنگسار می‌شود. فریدون صاحب‌جمع، ژورنالیست ایرانی تبار فرانسوی داستان این زن را در کتابی به نام سنگسار ثریا م، در سال ۱۹۹۴ به زبان‌انگلیسی و فرانسوی منتشر می کند. در سال ۲۰۰۸ فیلمی به همین نام «سنگسار ثریا م» به کارگردانی سیروس نورسته بر اساس کتاب فریدون صاحب‌جمع، ساخته شد.
پانویس ↑ «سنگسار سه مرد در ایران» (رادیو زمانه)
1. ↑ سوره نور، آیه ۲: الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ ۖ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
2. ↑ Burton, John. «The Collection of the Qurʾān.» Encyclopaedia of the Qurʾān.
3. ↑ Lowin, Shari. «Revision and Alteration.» Encyclopaedia of the Qurʾān.
4. ↑ صحیح بخاری جلد ۸ کتاب ۸۲ شماره ۸۱۶
5. ↑ صحیح مسلم، کتاب 17، حدیث 4194
6. ↑ مسند احمد، ج ۱، ص ۴۰ و ۵۵
7. ↑ السنن الدارمی، عبدالله بن بهرام الدارمی، ج ۲، ص ۱۷۹
8. ↑ سنن ترمذی، ج ۲، ص ۴۴۲
9. ↑ المحلی، ابن حزم، ج ۱۱، ص ۲۳۶
10. ↑ سنن ابن ماجه جلد دوم صفحه 39 چاپ کراچی
11. ↑ مسند امام احمد جلد 6 صفحه 269 چاپ بیروت
12. ↑ Yasin Dutton, The origins of Islamic law: the Qurʼan, the Muwaṭṭaʼ and Madinan ʻAmal, p. 124, Routledge
13. ↑ نهج البلاغه، سخنان علی بن ابی طالب، گرد آوری توسط سیدرضی، خطبه ۱۲۷
14. ↑ Jonn Burton in The Cambridge history of Arabic literature:Religion, learning and science in the Abbasid period, Cambridge University Press, 1990, p.124
15. ↑ صحیح مسلم، بخش ۶، کتاب ۱۷، شماره ۴۲۱۶
16. ↑ صحیح بخاری، جلد۲، کتاب۲۳، شماره۴۱۳
17. ↑ صحیح بخاری، جلد8، کتاب82، شماره804
18. ↑ صحیح بخاری، جلد8، کتاب82، شماره803
19. ↑ Men stoned to death for adultery, murder in Iran(سی‌ان‌ان)
20. ↑ Iran executes two men by stoning (بی‌بی‌سی)
21. ↑ Adulterers Stoned to Death in Iran (واشنگتن پست)
22. ↑ Death By Stoning In Afghanistan
23. ↑ afrol News: Sudan denounced for stoning and amputation sentences
24. ↑ UAE: Further information on death by stoning/ flogging | Amnesty International
25. ↑ BBC News | MIDDLE EAST | Iranian adulteress stoned to death
26. ↑ گفت وگوی شهروند با شادی صدر: در انتظار سنگسار!،۳۰ تیرماه ۱۳۸۵
27. ↑ Iran Newspaper
28. ↑ Iran stays execution by stoning
29. ↑ سنگسار یک مرد در ایران؛ بی‌بی‌سی فارسی
30. ↑ «اجرای حکم سنگسار در مشهد». خبرنامه امیرکبیر.
31. ↑ «دادخواست حذف مجازات سنگسار از قوانین ایران». بی‌بی‌سی فارسی.
32. ↑ آيا مي‌توان به جاي «سنگسار» حكم ديگري به اجرا گذاشت؟
33. ↑ آيا مي‌توان به جاي «سنگسار» حكم ديگري به اجرا گذاشت؟
34. ↑ ISBN 1-55970-233-8
35. ↑ Soraya M., Stoned to Death for Being an “Inconvenient Wife”
36. ↑ سایت روزآنلاین
37. ↑http://www.cbn.com/entertainment/screen/goodwyn_Caviezel_SorayaM.aspx
38. ↑ The Stoning of Soraya M. | Amplify